Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Ann-Sofi Backgren

Ann-Sofi Backgren: Den internationella landsbygdskvinnans dag

Idag, den 15 oktober, firas den internationella landsbygdskvinnans dag! FN:s generalförsamling har instiftat en dag för att årligen uppmärksamma den roll som kvinnor på landsbygden har för dess utveckling och bekämpande av fattigdom.
15.10.2020 kl. 08:30
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Kvinnlig könsstympning måste stoppas

Idag är det den Internationella flickdagen, en dag då vi uppmärksammar flickors rättigheter men också deras utsatthet världen över. Denna gång vill jag uppmärksamma könsstympning som utförs på flickor och kvinnor i många delar av världen, skriver Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ramieza Mahdi i dagens blogginlägg.
11.10.2020 kl. 09:00
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell: Vi måste beakta ett könsperspektiv för att upptäcka fler flickor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i ett tidigare skede!

Könsperspektivet har försummats både i forskningen och i praktiken vid diagnosticeringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Forskningen och diagnoskriterierna för neuropsykiatriska svårigheter såsom ADHD, Asperger och autism har främst fokuserat på pojkar, säger Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell idag på internationella flickdagen.
11.10.2020 kl. 09:00

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.