Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Anna Jungner-Nordgren: Lönejämställdhet är inte en åsiktsfråga

Lönejämställdhet är inte en åsiktsfråga. Såväl internationella avtal, EU-bestämmelser som finländsk lagstiftning ställer krav om lönejämställdhet, säger förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren idag på jämställdhetsdagen.
19.03.2020 kl. 08:00
Bild på Monica Asplund

Monica Asplund: Lika lön för lika arbete?

Fortfarande finns det en skillnad mellan kvinnors och mäns löner, fastän man redan 1962 i lag stadgade om lika lön för både kvinnor och män. Det finns dock stora skillnader mellan löner för kvinnor och män i olika yrken, speciellt inom det privata näringslivet. Man har räknat ut att löneskillnaden för ekonomer är 11 %, medan den för jurister är 8 % och för diplomingenjörer 5 %. Idag på Minna Canth- och jämställdhetsdagen skriver Monica Asplund om lönejämställdhet på Kvinnoförbundets blogg.
19.03.2020 kl. 08:30
Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Lyft blicken från rosorna till jämställdheten!

Internationella kvinnodagen går årligen av stapeln den 8 mars för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Det är en dag att begrunda vart vi kommit då det gäller kvinnans ställning, se till de framsteg som gjorts och fundera på vad som ska rättas till, vilka åtgärder som måste vidtas för att uppnå ett jämställt samhälle, ett samhälle där människan oberoende kön åtnjuter samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Där är vi inte ännu. Vi lever inte i en jämställd värld och vi lever inte i ett jämställt Finland.
06.03.2020 kl. 00:00

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.