Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Fler öronmärkta dagar för föräldrarna positivt för jämställdheten

Idag presenterade regeringen sitt förslag till en reform av föräldraledighetssystemet i Finland. Enligt den föreslagna modellen utökas antalet dagar med föräldradagpenning jämfört med nuvarande med cirka 2 månader. Vardera föräldern får 160 öronmärkta dagar (knappt 6,5 månader) föräldraledighet, vilket är en ökning från nuvarande.
16.02.2021 kl. 13:34
Bild på Pia Sundell

Pia Sundell vill arbeta för barnvänliga kommuner

Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Pia Sundell ställer upp i vårens kommunalval. Arbetet för jämställdhet, trygghet och barnvänliga beslut behöver starka försvarare i våra kommuner, säger Sundell som ställer upp som kandidat för SFP i Grankulla.
03.02.2021 kl. 08:30

Svenska Kvinnoförbundet lanserar kommunalvalsprogram: Framtiden är jämställd

Svenska Kvinnoförbundets kommunalvalsprogram, ”Framtiden är jämställd”, med fokus på hur vi skapar jämställda kommuner, lanserades idag. Programmet består av tio temahelheter med konkreta åtgärder i frågor som rör allt från jämställdhet i hälsa och vård till våldsförebyggande arbete och klimatsmarta städer och kommuner.
01.02.2021 kl. 00:30

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.