Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Anita Westerholm bestämd pink blus

Westerholm: Vi kräver framsteg, från och med idag arbetar kvinnor oavlönat!

Idag uppmärksammas kvinnornas lönedag, som symboliserar löneskillnaden mellan kvinnor och män.
04.11.2022 kl. 08:17
Anita Westerholm utanför riksdagen

Westerholm: Äntligen steg i rätt riktning gällande abortlagstiftningen!

Igår debatterades medborgarinitiativet Egen Vilja 2020 som är för en ny abortlagstiftning i riksdagen. Svenska Kvinnoförbundet anser att det är av största vikt att stärka självbestämmanderätten för kvinnor över sin egen kropp samt att garantera rättigheten till fri och trygg abort. Det står alldeles klart att den finska abortlagstiftningen som är från år 1970 måste uppdateras och moderniseras. Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut är ett steg i rätt riktning.
21.10.2022 kl. 08:10

Flickor ska ha rätten att bestämma över sina liv, sin framtid och sin kropp

Tisdagen 11.10 uppmärksammas den internationella flickdagen. Dagen firar flickors kraft världen över, men fokuserar särskilt på det arbete som måste bli gjort för att förbättra flickors ställning globalt. På många ställen i världen är flickor ännu särskilt utsatta och åtgärder måste vidtas för att världen ska bli mera jämställd. Temat för årets internationella flickdag är flickor och ekonomi. SFP:s ordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson och Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm framhåller vikten av målmedvetet jämställdhetsarbete.
11.10.2022 kl. 12:08

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.