Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Westerholm: Dags att definiera våldtäkt utifrån bristande samtycke

Idag för riksdagen en remissdebatt om medborgarinitiativet om att definiera våldtäkt utifrån avsaknad av samtycke. Anita Westerholm, vice ordförande för Svenska Kvinnoförbundet, vill se en lagändring som tydligt signalerar att den sexuella självbestämmanderätten inte under några omständigheter får kränkas.
igår kl. 09:33

Backgren: Familjeledigheterna måste svara bättre på företagarnas behov

Vi har inte råd med ett familjeledighetssystem som gör att kvinnor tvekar inför att bli företagare av oro för hur det ska gå att kombinera med föräldraskap, säger Backgren idag på företagarnas dag.
05.09.2019 kl. 08:34

Jungner-Nordgren: Finland borde sänka tampongskatten

Det blir ingen sänkning av den så kallade tampongskatten, sade finansminister Mika Lintilä till tidningen Keskisuomalainen i helgen. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anna Jungner-Nordgren säger att det är ojämställd skattepolitik att nödvändiga hygienprodukter som mensskydd beskattas enligt den högsta skattesatsen.
19.08.2019 kl. 11:53

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.