Bild på Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm

Femtio kvinnor dör varje vecka av mäns våld i nära relationer i EU – Vi måste göra Europa tryggt för kvinnor!

05.06.2024 kl. 13:49
Alla ska få leva sitt liv i trygghet, i hela EU. Det är av största vikt att det blir ett stopp på våldet mot flickor och kvinnor och att allt utnyttjande av kvinnor och barn slutar i EU.

Femtio kvinnor dör varje vecka av mäns våld i nära relationer i EU. Det här innebär över 2 600 per år. 2 600 kvinnor som samhället har svikit och inte kunnat skydda mot dödligt våld av män som står dem nära. De här siffrorna kan vi inte acceptera, och vi kan inte nonchalera dem med en axelryckning. Vi måste göra Europa tryggt för kvinnor!

Det nya direktivet om bekämpning av våld mot kvinnor och våld i nära relationer är ett viktigt steg i rätt riktning i EU. Direktivet syftar till att säkerställa en miniminivå av skydd i hela EU mot sådant våld. Genom de nya bestämmelserna kriminaliseras en rad gärningar, så som kvinnlig könsstympning och nätvåld.

Men en rad viktiga frågor har hamnat utanför direktivet på grund av att vissa länder har satt käppar i hjulen. Under den kommande mandatperioden är det därför viktigt att vi röstar in EU-parlamentariker som i alla lägen står upp för och skyddar flickors och kvinnors rättigheter. Direktivet måste kompletteras så att en definition av våldtäkt som baserar sig på samtycke och sexuella trakasserier på arbetsplatsen inkluderas i direktivet.

Abortförbud minskar inte antalet aborter – det gör dem farliga. Trots det begränsar flera EU-länder fortfarande aborträtten eller till och med förbjuder abort. Mer än 20 miljoner kvinnor i Europa saknar tillgång till säkra aborter. Abortförbudet i Polen dödar årligen kvinnor. I Italien vägrar 50–80 procent av vårdpersonalen, beroende på området, att utföra aborter. I Rumänien tvingas kvinnor betala upp till 900 euro för en abort, medan den genomsnittliga månadsinkomsten ligger under 500 euro.

Allas självbestämmanderätt över sin kropp ska respekteras och abort ska vara tillgängligt oberoende vilket EU-land man bor i. Därför behöver vi trygga rätten till abort på EU-nivå genom att skriva in rätten till fri abort i EU:s stadga för grundläggande rättigheter.

Europa behöver tydliga feministiska röster som gör allt för att motverka populismen och polariseringen som hotar såväl tryggheten som freden, men också jämställdheten i EU. Du har en röst – använd den klokt i EU-valet!

Anita Westerholm
Svenska Kvinnoförbundet