Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Ann-Sofi Backgren

Ann-Sofi Backgren: Lyft jämställdhetsarbetet i kommunerna

Jag anser att SFP-kommuner skall vara ledande i Finland gällande jämställdhetsarbetet på kommunal nivå. Jämställdheten skall inte tas för given. Det krävs medvetna strategiska mål och insatser. Nu lever vi på 2020-talet och då borde det vara en självklarhet att underteckna den europeiska stadgan om jämställdhet, sade vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partifullmäktigemöte i helgen.
09.03.2020 kl. 10:32

Keskinen: Klimatförändringen är en kamp för global rättvisa

Kampen mot klimatförändringen är en kamp för jämställdhet, barnens rättigheter och global rättvisa. Finland har resurserna att vara en föregångare i att uppnå klimatneutralitet och därför ska det vara en självklarhet att vi tillsammans arbetar för denna målsättning. Det framhöll Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Lotta Keskinen idag på SFP:s partifullmäktigemöte i Lahtis.
28.09.2019 kl. 14:30

Backgren efterlyser paradigmskifte i arbetslivet

För att utveckla ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle i enlighet med det nya regeringsprogrammets målsättningar krävs vissa paradigmskiften. Ett är synen på arbetets upplägg. Det här sade Svenska Kvinnoförbundets vice ordförande Ann-Sofi Backgren på SFP:s partidag i Vasa.
08.06.2019 kl. 14:26

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.