Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Annami Rak-Häggblom: Ingen duktig flicka

I dagens blogginlägg delar Annami Rak-Häggblom, medlem i Kvinnoförbundets jämställdhetspolitiska utskott, med sig av sina personliga reflektioner kring temat duktig flicka. I januari arrangerar Svenska Kvinnoförbundet i samarbete med Svenska Bildningsförbundet seminarieserien Diagnos duktig - Hur kan vi frigöra oss från prestationsångesten och skapa balans i livet?
igår kl. 10:00

Ordförandes julhälsning 2019

Regeringen har som mål att göra Finland till ett ledande land i fråga om jämställdhet. Den globala uppmärksamhet som Finland fått i och med regeringspartiernas starka kvinnliga representation bidrar förstås till att Finland har all chans i världen att göra jämställdhet till sitt varumärke. Nu är det momentum för Finland att föra en politik som främjar kvinnors rättigheter, både i hemlandet och globalt. Läs mer i Anna Jungner-Nordgrens julhälsning på Kvinnoförbundets blogg.
16.12.2019 kl. 13:52
Bild på Ramieza Mahdi

Ramieza Mahdi: Stå upp för mänskliga rättigheter

Idag den 10 december uppmärksammas den internationella dagen för mänskliga rättigheter. Mänskliga rättigheter innebär rätt till yttrandefrihet, utbildning och till att söka asyl. De mänskliga rättigheterna omfattar medborgerliga, politiska, ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. Alla människor, oberoende av etnicitet, religion eller sexuell läggning har rätt till liv, frihet, integritet och social trygghet. Det är ett misslyckande att så många människor ännu idag saknar fundamentala rättighet, exempelvis tillgång till ett värdigt liv fritt från förföljelse, fattigdom och tortyr.
10.12.2019 kl. 10:15

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.