Feminism ger frihet
Text
Vi arbetar för ett jämställt samhälle där varje människa är fri att göra sina egna val utan att begränsas av stereotypa könsroller.

Bild på Anita Westerholm

Anita Westerholm: Dags att modernisera abortlagen till 2020-talet

Den finska lagen om avbrytande av havandeskap fyller 50 år i år och är den mest konservativa i Norden. Finlands abortlagstiftning respekterar inte den gravidas självbestämmanderätt, säger Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm.
23.09.2020 kl. 00:30
Bild på Anita Westerholm, Sari Somppi, Pia Sundell och Ramieza Mahdi

Svenska Kvinnoförbundet: Jämställdhet syns i regeringens budgetförslag

Igår presenterades regeringens förslag till nästa års statsbudget. Svenska Kvinnoförbundets ordförande Anita Westerholm gläder sig åt att regeringen tydligt har tagit jämställdheten i beaktande i budgetbesluten.
17.09.2020 kl. 13:51
Bild på Henrik Wickström och Eva Biaudet

Sysselsättningspolitik kan inte göras utan jämställdhet

Vårens händelseförlopp och höstens fortsatta restriktioner tillsammans med en försiktighet att leva normalt, har en enorm negativ effekt på sysselsättningssituationen för alltför många. Statistiken för arbetslöshet visar redan nu att vårens ’’lockdown’’ drabbade unga kvinnor mest. I dagens blogginlägg skriver Eva Biaudet och Henrik Wickström om sysselsättningsåtgärder ur ett jämställdhetsperspektiv.
15.09.2020 kl. 13:43

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med vad som händer i Svenska Kvinnoförbundet och jämställdhetspolitiken.

Tillsammans kan vi skapa ett jämställt samhälle

Svenska Kvinnoförbundet är en liberal röst för feminism, frihet och mänskliga rättigheter. Vi är en politisk kvinnoorganisation för liberala feminister i Finland.